Sök:

Sökresultat:

5170 Uppsatser om Lika värde - Sida 1 av 345

Barns lika vÀrde och vÀnskap pÄ förskolan

Examensarbetet handlar om hur tvÄ olika förskolor arbetar med barns lika vÀrde och barns vÀnskapsrelationer. Den ena förskolan Àr belÀgen i en by nÄgra mil utanför Helsingborg och den andra ligger i en stadsdel i Helsingborg. Syftet med vÄrt examensarbete Àr att undersöka vilken instÀllning pedagoger och förÀldrar har till barns lika vÀrde och hur barn ser pÄ vÀnskap. Vi har anvÀnt oss av följande frÄgestÀllningar: Hur arbetar pedagogerna pÄ de utvalda förskolorna med barns lika vÀrde? Har förÀldrar och pedagoger samma syn pÄ barns lika vÀrde pÄ de aktuella förskolorna? Har barnens sociala kompetens betydelse för vÀnskapsrelationerna pÄ förskolan? Hur ser likabehandlingsplanen ut pÄ de utvalda förskolorna? Som underlag till vÄrt examensarbete har vi anvÀnt tidigare forskning inom Àmnet, förskolans styrdokument, skollagen, barnkonventionen och annan litteratur som vi anser Àr relevant för arbetet.

VÀrdegrunden "elevers lika vÀrde"

I vÄr studie har vi velat se hur pedagoger beskriver sitt arbete kring "elevers lika vÀrde" samt hur de definierar begreppet. Syftet Àr att ta del av pedagogers syn pÄ elevers lika vÀrde samt deras dagliga arbete med detta. Vi vill Àven beröra problemet krÀnkning i skolan. Vi har valt att anvÀnda oss av kvalitativa intervjuer med pedagoger som Àr verksamma frÄn förskola till gymnasiet. Studien har visat att det krÀvs ett medvetet förhÄllningssÀtt av pedagogen för att eleverna ska kÀnna att de har ett lika vÀrde.

Likhet och inte likhet : LĂ€rares undervisningsmetoder och elevers kunskaper om begreppen lika med och inte lika med i Ă„r 1.

Syftet Àr att undersöka hur tvÄ lÀrare pÄ tvÄ olika skolor introducerar och arbetar med begreppen "lika med" och "inte lika med" i Är 1 och vilka kunskaper och vilken förstÄelse elva elever har om begreppen. Vi anvÀnde en kvaliatativ undersökningsmetod bestÄende av intervjuer och en matematikdiagnos.LÀrarnas undervisningsmetoder överensstÀmmer vid introduktionen av begreppet "lika med", men ingen av dem arbetar med begreppet "inte lika med". Den ena klassen bestÄr uteslutande av elever med svenska som förstasprÄk medan den andra bara har en elev med svenska som förstasprÄk. En skola arbetar mer med gruppövningar, problemlösningar, vardagsanknutna uppgifter och talar mer matematik medan den andra fokuserar mer pÄ sprÄket, anvÀnder Montessorimaterial och fÀrdiga lÀromedel.Eleverna lyckas bÀttre med uppgifter dÀr de kan anvÀnda sig av laborativt, konkret material eller dÀr det finns bÄde bild och symbolsprÄk i kombination, Àn med uppgifter som enbart innehÄller abstrakt symbolsprÄk. De har inte arbetat med symbolen "inte lika med" men majoriteten löser ÀndÄ de uppgifter som innehÄller symbolen.

50/50 Om konsten att dela förÀldraledigheten -En studie om fem familjers erfarenheter

AbstraktVi har genomfört en kvalitativ undersökning dÀr vi har intervjuat fem förÀldrapar som delat nÀstintill lika pÄ förÀldraledigheten. Fokus har legat pÄ papporna och vÄrt syfte var att försöka förstÄ vad som motiverat dessa pappor till att vara hemma med sina barn i lika stor utstrÀckning som mammorna. Vi ville Àven se om det verkligen Àr sÄ svÄrt att dela lika pÄ förÀldraledigheten som det ofta sÀgs vara, samt inspirera fler förÀldrar till att dela lika. Intervjuerna presenteras i uppsatsen som livsberÀttelser och i analysen reflekterar vi kring dessa med hjÀlp av utvalda teorier och begrepp, bland annat Giddens: rena förhÄllanden och Beck och Beck-Gernsheim: första och andra moderniteten. VÄrt resultat visar att det Àr flera faktorer som motiverat papporna till att ta ut sin del av förÀldraledigheten, den frÀmsta Àr pappans och mammans gemensamma vilja att dela lika och att skapa en nÀra relation till sitt barn..

Könsskillnader i upplevelse av lika villkor pÄ arbetet. : - enkÀtundersökning pÄ ett teknikkonsultföretag.

VÄrt syfte var att undersöka könsskillnad i upplevelse av lika villkor pÄ arbetet för kvinnor och mÀn vid ett teknikkonsultföretag med 739 anstÀllda. Tidigare forskning har visat skillna-der i lika villkor pÄ arbetet mellan kvinnor och mÀn (Harris, Gilbreath & Sunday, 2002; Ma-rongiu & Ekehammar, 1999; Wicks & Bradshaw, 1999). Vi undersökte om könsskillnaden kunde förklaras utifrÄn fyra prediktorer: arbetsbelastning, lön och andra belöningsformer, arbetsplatsklimat samt utvecklingsmöjligheter. För datainsamling distribuerade vi en enkÀt till samtliga anstÀllda (N=418). GruppjÀmförelsen visade att kvinnor upplevde lika villkor för könen i mindre utstrÀckning Àn mÀn.

Dilemman i dagens fritidshem : En vetenskaplig essÀ om betydelsen av interkulturell kompetens och vikten av allas lika vÀrde

Den hÀr vetenskapliga essÀns syfte Àr att belysa svÄrigheterna i att hantera en mÄngkulturell skola och vikten av att ha en interkulturell kompetens. EssÀn bygger pÄ tankar kring att bejaka kulturell identitet och tankar om allas lika vÀrde. Jag vill ocksÄ visa pÄ hur lÀroplanen förhÄller sig till kulturell identitet och allas lika vÀrde. EssÀn speglar egna erfarenheter som anvÀnds i en utvecklande process och ett reflekterande skrivande. Slutsatsen visar att fritidspedagogerna i dagens mÄngkulturella skola möter flera hinder.

"Hitta pÄ nÄgot sjÀlv..hm..sÄ att det blir jÀmnt?" : En kvalitativ studie av elevers resonemang vid lösning av matematiska problem om lika med

Internationell forskning visar att svenska elever presterar sÀmre i matematik i jÀmförelse med genomsnittet av elever i andra lÀnder, dÀr en förklaring tycks vara att eleverna inte har en full förstÄelse för begreppet lika med vid ekvationslösning. En annan förklaringsmodell kan vara att elevers resonemang tenderar att vara imitativa istÀllet för baserade pÄ matematisk grund. Kreativa resonemang dÀremot, som behövs för att skapa duktiga problemlösare, krÀver att eleven verkligen anvÀnder den matematiska grunden. Denna studie undersöker elevers matematiska resonemang vid lösning av problem baserade pÄ begreppet lika med. Elever i Ärskurs 2 har genom kvalitativ metod studerats med hjÀlp av videoobservationer nÀr de enskilt i en laborationsliknande situation löst problemuppgifter om lika med.

Pedagoger pÄ lika villkor?-förskollÀrare/fritidspedagog en pysslande resurs

I den nya lĂ€rarutbildningen jĂ€mstĂ€lls förskollĂ€rare, fritidspedagoger och grundskolans tidigareĂ„rlĂ€rare. De kallas alla för lĂ€rare och har lika lĂ„ng utbildning och jĂ€mbördig status. Ser det ut sĂ„ pĂ„ fĂ€ltet? Är vi pedagoger pĂ„ lika villkor eller Ă€r förskollĂ€rare och fritidspedagoger för verksamheten pysslande resurser? VĂ„rt syfte Ă€r att skapa kunskap om förskollĂ€rarnas, fritidspedagogernas och grundskolans tidigareĂ„rlĂ€rares syn pĂ„ samarbete och fördelningen av arbetsuppgifter i klassrummet. Vi avser Ă€ven att försöka belysa hur pedagogerna vill att arbetssituationen ska se ut jĂ€mfört med hur den ser ut idag.

Elever ser pÄ vÀrdegrunden : En kvalitativ undersökning av elevers uppfattningar av mÀnniskors lika vÀrde

SAMMANFATTNINGFöreliggande uppsats Àr en kvalitativ undersökning av elevers uppfattningar av mÀnniskors lika vÀrde. Studien, som har en fenomenografisk ansats, Àr gjord pÄ en grupp gymnasieelever frÄn ett yrkesförberedande program. Syftet Àr att finna hur elever beskriver kvalitativt skilda sÀtt att erfara mÀnniskors lika vÀrde. I förlÀngningen Àr tanken att denna kunskap ska kunna ge en grund för lÀrare att förstÄ elevers perspektiv inom omrÄdet. Den övergripande frÄgestÀllningen Àr: PÄ vilka kvalitativt skilda sÀtt beskriver gymnasieelever att de uppfattar mÀnniskors lika vÀrde? 10 elever har intervjuats individuellt utifrÄn en halvstrukturerad intervjuguide med frÄgor pÄ sÄvÀl generell nivÄ som avseende specifika frÄgestÀllningar.I en teoretisk del ges en översikt över vÀrdegrunden i den svenska skolan, dÀr olika perspektiv pÄ och tolkningar av vÀrdegrunden redovisas och diskuteras.

Pojkar spelar fotboll och flickor hoppar hage : En undersökning av kön och genus och dess relation till skolan

Uppsatsens första syfte Àr att utreda begreppen kön och genus. Vad kan dessa omdebatterade begrepp ha för olika betydelse? Uppsatsen andra syfte Àr att, med hjÀlp av en liten studie, ge exempel pÄ hur en undersökning av kön och genus i skolan kan se ut. Studien tar sin utgÄngspunkt i PÄ lika villkor, ett jÀmstÀlldhetsprojekt som startade i Falu kommun 1994. PÄverkar lÀrarens deltagande i projektet elevernas sÀtt att vara i förhÄllande till genus? Svaret blir bÄde nej och ja..

Skolans demokratiska vÀrdegrund : förutsÀttning för lÀrandet och utvecklingen till en demokratisk medborgare

NÀr vi pratar om vÀrdegrund och om skolans vÀrdegrund sÄ finns det vissa vÀrden som inte Àr förhandlingsbara, för att de Àr sjÀlvklara för vÄr mÀnskliga samlevnad. Ett av de viktiga Àr ett alla mÀnniskors lika vÀrde i betydelsen demokrati och detta vÀrde utgör en slags minsta gemensamma nÀmnare som alla bör vara överens om.Detta arbete fokuseras pÄ uttrycket ?demokratisk vÀrdegrund?. Syftet med studien Àr att beskriva och tolka hur lÀrare uppfattar och förstÄr skolans demokratiska vÀrdegrund i betydelsen allas lika vÀrde, dels i lÀrsituationen, dels i mötet lÀrare-elev. I studien har jag anvÀnt mig av intervjuer.

Webb-TV och linjÀr TV: Tittarvanor och tilllsammanstittande

VÄr undersökning handlar om tittarvanor och tillsammanstittande pÄ webb-TV och linjÀr TV hos studenter pÄ Kungliga Tekniska högskolan i Äldrarna 18-30 Är. Vi undersökte tre grupper; de som bara anvÀnder linjÀr TV (som vi givit gruppnamnet LinjÀr), de som bara anvÀnder webb-TV (Webb) samt de som anvÀnder bÄda (Kombo). Vi gjorde sedan tvÄ jÀmförelser av tittarvanor och tillsammanstittande, en mellan LinjÀr och Kombo samt en mellan Webb och Kombo. Syftet med studien var att undersöka hur tittarvanorna och tillsammanstittandet skiljer sig mellan de olika grupperna. Undersökningen genomfördes genom en enkÀtundersökning dÀr deltagarna fick svara pÄ ett antal frÄgor om sina tittarvanor pÄ linjÀr TV samt webb-TV.

Strukturell diskriminering - Vad innebÀr det i praktiken och vad har föreslagits för motÄtgÀrder

En central tes i de flesta teorier om det goda samhÀllet Àr att alla mÀnniskor skall behandlas lika. All Ätskillnad mellan individer mÄste vara befogad och undantag frÄn regeln att lika fall skall behandlas lika mÄste vara vÀl motiverade. Trots detta förekommer det omfattande diskriminering av sÄvÀl kvinnor som personer som ingÄr i etniska minoritetsgrupper. En del av denna diskriminering Àr strukturell och satt i system. Den kommer till olika uttryck inom olika samhÀllssfÀrer sÄ som arbetsmarknaden, bostadsmarknaden eller rÀttsvÀsendet.

Naturmiljö och lÀrande : En intervjustudie om hur förskollÀrare resonerar och konkret arbetar utifrÄn styrdokumentens intentioner.

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur förskollÀrare resonerar om naturmiljö och lÀrande utifrÄn flickor och pojkars lika vÀrde och hur de konkret arbetar med detta utifrÄn styrdokumentens intentioner.Studien har genomförts genom kvalitativa intervjuer som transkriberats och analyserats utifrÄn litteratur, tidigare forskning och förskolans styrdokument.Resultatet visar pÄ att naturmiljö som lÀrandemiljö anvÀnds flitigt men inte medvetet i syfte att ge flickor och pojkar samma förutsÀttningar till lÀrande. FörskollÀrarna sÀger sig vara medvetna om flickor och pojkars lika vÀrde men studien visar att det fortfarande finns mÄnga oreflekterade förestÀllningar om kön bland förskollÀrarna. Barnen bemöts könsstereotypt i naturmiljön vilket leder till att de begrÀnsas i sina möjligheter att utveckla intressen och egenskaper som alla borde ha samma rÀttigheter till.

Pedagogers bemötande av pojkar och flickor i förskolan

Syftet med denna studie Àr att studera om pedagoger bemöter flickor och pojkar lika eller olika pÄ en förskola. FrÄgestÀllningarna till detta syfte Àr följande: Hur bemöter pedagoger pojkar respektive flickor? Hur talar pedagoger med pojkar och flickor pÄ förskolan? Hur arbetar pedagogerna pÄ förskolan ur ett genusperspektiv i den vardagliga verksamheten? Teorier som ingÄr i studien Àr bland annat bemötande; hur pedagoger och andra vuxna bemöter barn i och utanför förskolan, genus och genusarbete i förskolan och olika genusbegrepp tas Àven upp. Studien har gjorts pÄ en förskola dÀr pedagoger har intervjuats och observerats i deras möte med barnen pÄ förskolan. Resultatet av denna studie kan sammanfattas med att pedagogerna sjÀlva pÄ den aktuella förskolan anser att de bemöter pojkar och flickor lika men att de ÀndÄ kan bli bÀttre med att arbeta med det i deras verksamhet.

1 NĂ€sta sida ->